Team AniCase

Alla inlägg under april 2011

Av jenny klevebrand - 30 april 2011 20:30

jag glömde ju uppdatera om hur de gick på interljuven hos hemtjänsten men kan berätta att de gick faktiskt gick riktigt bra jag fick svara på lite frågor och sedan även förklara hur jag skulle hantera olika situationer.

så de skulle kolla lite referenser och se vart de kunde pussla in mig eftersom jag inte har körkort så vi får vänta och se.

kursen på kvällen med casey gick ganska bra med fast de gick väldigt upp och ner i träningen så ibland hade jag hennes fulla fokus o ibland vacklade allt.


resten av veckan har jag vart förkyld och vart med eric 

De börjar kännas riktigt bra där faktisk så man får hoppas på de bästa, vi har våra små misstolkningar men de har väl alla innan man väl känner varandra till fullo.


Funderar lite på hur fan jag skall få till fotgåendet/linförigheten på casey innan avslutningstävlingen på cdf, för har kommit på att kopplet är den största stressfaktorn i själva inlärningen för tar jag bort kopplet och låter henne gå vid sidan så blir de bättre men vet inte om jag vågar testa de heller eftersom de är alla 4 kurser som har avslutningen samtidigt.

skall försöka träffa emelie i veckan och se om hon kan ge mig några tips sedan skall jag köra passivitetesträning på tisdag på cdf med båda hundarna med för de behövs 

känner mig taggad för att träna med hundarna men förkylningen hindrar mig men funderar på att köra lite klicker inne så man får nått gjort med dem. 

Av jenny klevebrand - 27 april 2011 11:03

igår fick jag de efterlängtade samtalet från hemtjänsten och skall på interljuv idag klockan halv 4 så de skall bli sjukt spännande, jag hoppas verkligen att jag får jobb för jag älskar att jobba med människor så tror detta är ett jobb som hade passat mig i längden^^

igår var jag och evelina iväg till gg hund och katt med mormors katt för hon skulle trimmas så hade vi med oss casey också så att den lilla damen fick sitt första egna halsband så hon slipper låna storebrors gamla halsband som han växt ur så de kändes lite som ett steg närmare att inse att hon är MIN prinsessa, var även och gick lite i slottskogen med henne och först var de väldigt mycket skällande men sedan kunde joggare,cyklister och barnvagnar gå förbi och hon sa inte ett knyst vilket var underbart när man ser en sån markant skillnad i beteendet, för de känns verkligen som jag kommit en bra bit på vägen med henne och snart hoppas jag att ha en normalt fungerande hund även där.

kvällen spenderade jag hos eric och milo eftersom eric var sjukt så ville jag hjälpa till att ta milo så han slapp tänka på de och de var mysigt.

börjar tycka om hans hund riktigt mycket med faktiskt och tror milo börjar gilla mig lite med fast han vägrar visa de fullt ut^^

vaknade iaf imorse med att han låg längst sidan på mig så helt fel kan jag ju inte vara.

snart skall jag ta och åka hem till mig igen men blir bara lite frukost först och främst fast har bara sån lust att gå världens långis här i skogen men måste fixa inför interljuven sedan så de får bli imorn om de är fint väder.

återkommer med hur de gicvk både på kursen ikväll och interjuven^^

Av jenny klevebrand - 25 april 2011 22:34

kan börja med att berätta att jag vaknade imorse av de fina vädret och bestämde mig för att ta en långpromenad och njuta av våren, så tog på mig och fixade iordning hundarna inför promenaden så hade jag båda hundarna lösa halva promenaden sedan stötte jag på en lite stökig blandishane så jag kopplade mina hundar och vi stannade båda 2 och pratade lite o hon berättade att han var en omplacering o hade svårt för hundmöte så alla 3 hundar satt medans vi pratade på distans till varandra sedan fortsatte promenaden och ser en hund och tant ca 70meter framför mig så har jag lärt casey att jag tar 2 steg tillbaka så tillrättarvisar hon sig själv med dragande i kopplet vilket funkar fruktansvärt bra för oss båda och dragandet i kopplet har minskat avseendevärt vilket  är underbart så stannar denna tanten och hunden och bara blänger på oss och jag reagerar väl inte mer på de utan är fokuserad på mina hundar och min träning med dem sedan hör jag någon som skriker "hoppas du vet att de du gör är fel, för så skall man inte göra med hundarna", jag tittar förvånat på tanten och svarar "de kanske de är men de är den metoden som funkar bäst på mina hundar" så blir tanten helt galen och skriker "men hundarna måste ju få lite fritid och gå runt och nosa och allt sånt med, du plågar ju bara hundarna när du håller på sådär på de sättet de är inte rätt mot de stackars hundarna" och jag blir fly förbannad men samtidigt helt chockad att denna vilt främande människa som varken känner mig eller mina hundar häver ur sig att jag är djurplågare och vise versa.

så jag säger "ursäkta men de är mina hundar och hundar överlag behöver struktur och träning för att ens kunna må bra för tro de eller ej men hundar mår inte bra av att inte få träning och aktivering speciellt vallhundar, och jag känner mina hundar och får de inte struktur och aktivering så mår de inte bra och då kan man kalla mig djurplågare då jag inte tillgodoser deras mentala behov" och då skriker tanten "du kan säga vad du vill för jag tänker inte lyssna på dig i vilket fall, tycker så fruktansvärt synd om dina hundar, stackars hundar som har en sådan matte"

fyfan vilken jävla människa alltså att bara häva ur sig nått sånt till en vilt främmande människa, så jag var så jävla arg resten av promenaden så hundarna gick fot hela vägen hem för de vågade inte trotsa mig de stackarna^^


sedan var de agility nu ikväll med ani och de gick ganska bra men alla hundar var fruktansvärt ur fokus idag så vet inte riktigt vad de kan ha berott på, men hade ani någolunda i fokus så de kändes skönt och de börjar urarta sig med träningen iaf och de ger enorma resultat.

sedan kom eric och tittade på de sista så tog vi en kvällspromenad i kärra med milo och midas som gick väldigt bra.

så pratade lite om att jag skall hjälpa eric att köra budföring med milo lite granna så de skall bli spännande.

kommer kanske inte träffa honom mera denna veckan då han har mycket o göra och de kommer kännas lite ovant men de får väl gå det med =(

vill egentligen inte vänta men då de inte finns tid så finns de inte så mycket att göra^^

Av jenny klevebrand - 20 april 2011 22:20

fyfan vad taggad och duktig casey var idag på lydnaden.
började med att köra linförighet och de gick rätt bra men körde inga svängar men fick upp fokusen till ögonen efter ett tag.

inkallningen satt som smack så kunde tillo med släppa henne och köra en längre inkallning utan att hon så mycket som ens tittade åt en annan hunds håll.

hopp över hindret körde hon lp1 dvs att hon hoppade över och satte sig vid min vänstra sida.

sista övningen var att vi alla gick så nära i en ring att de var ett steg mellan alla ekipage och case sket fullständigt i alla andra hundar och var så inne i att jag skulle köra komandon med henne o träna att hon total sket i allt annat än mig.

Fyfan vad underbart de känns när man kommit en sån jävla bit på vägen.

önskar bara att vardags lydnaden kunde bli lika bra så hon kan sluta dra i kopplet o hetsa hela tiden.

Sedan pratade jag med en tjej som bor i huset mitt emot mig så lite komiskt att man träffar på grannar sådära.

men jätte trevlig tjej med en bostonterrier vid namn alfons^^


Längtar tills imorn!!!
då skall jag träffa eric och milo igen, wiiie^^
sedan på fredag skall vi grilla med sophie,tommy och deras lilla dotter på 9 månader o fyfan vad kul de skall bli =D 

Av jenny klevebrand - 20 april 2011 09:20

de har varit ett helt otroligt väder de senaste vilket är riktigt skönt.

måndagen började med ett otroligt gympass och sedan bar de av till cdf för fortsättningsagility.

det gick bra i början med allt och han var taggad till 1000 sedan så tappade han efter lite och fick inte riktigt den farten jag ville i honom det sista.

men översiktligt så var de en bra träning och jag försökte hela tiden tänka på utgångspositioner och framför och bakombyte men de är fan inte lätt när man har en hund som hela tiden skall söka sig i vänsterposition.


igår var de en promenad i delsjön med evelina och tyson,  vilket var fruktansvärt trevligt om jag får säga det så.

Ani var som en utter i vattnet som vanligt medans casey tog sig ett dopp och ansåg att de var för kallt så hon svassade runt på stranden och väntade på att storebror skulle komma upp med bollen så hon kunde sno den.


idag blir de nybörjarlydnad med casey men jag återkommer angående hur de gick senare =)

Av jenny klevebrand - 17 april 2011 16:34

Nu har jag hittat den absolut första fäsingen i år på ani dock var den söndertuggad så var bara skalet av den äckliga blodsugaren kvar men den var bara ca 5cm från svanstoppen vilket jag tycker var ett väldigt udda ställe för en fästing att sätta sig på men men.

tyvärr har han tuggat sönder den så de har blivit ett litet köttsår där men jag har rengjort och klippt bort all päls och de ser redan mycket finare ut så hoppas att de håller sig så nu så han inte åker på borelia eller dylikt.


var med ut o passivitetsträna casey idag och de gick väl sådära fick tips av eric av en övning som jag tycker gav väldigt mycket som jag skall försöka börja köra lite dagligen.

Och jag vet att man inte skall vara elak mot sina hundar och jag älskar mina över allt på denna jord men har kommit in i en svacka med case nu så vettefan om jag verkligen kan få ordning på henne jag vet att jag gör enorma framsteg med henne hela tiden så som att jag kan ha henne lös på morgonpromenaderna och hon kommer direkt på inkallning mm.

men just när de kommer till skällandes på cycklar,mopeder och människor som går bakom ibland känns de bara som de är omöjligt att få bort så man tappar motivationen så grovt.

Men jag älskar den hunden de gör jag verkligen av hela mitt hjärta och jag verkligen bönar och ber att jag får motivationen tillbaka snart att arbeta med henne för de är så jävla tråkigt när man tänker att man inte ens orkar ha med sig sin hund för att den är en sån otrolig "pain in the ass"

Nu skall jag ut och träna lite med midas iaf :)

Av jenny klevebrand - 14 april 2011 22:11

idag var de premiär för årets första cykeltur med ani och de gick så bra så bra dock gjorde han ett tvärstopp o fick rejält med skäll men sedan gick det jättebra resten av väg och en så tog mig en sväng runt kyrkogården,förbi bräckeskolan,upp via ivarsbergsmotet och sen förbi krokängsparken och sedan hem igen så de tog väl ca 40min allt som allt.

ani var så trött när han kom hem så han har legat sovit nästintill hela tiden sen dess.

imorn skall jag först till mormor en sväng och sedan blir de att gå i nått som heter änggårdsbergen eller nått med eric och milo så de skall bli intressant för de låter väldigt fint som jag har hört det^^

skall bli massa myyyyyyys^^

Av jenny klevebrand - 12 april 2011 11:38

Igår var de agilityträning på cdf som gällde, dock kom jag 1 timme för tidigt så satt och pratade med en tjej som bodde i kärra tydligen men inte gick på klubben men hon hade kört agility innan tidigare fast nu bodde hon och hennes sambo så trångt så de hade inte plats för en hund.

men fick lite diverse tips från henne faktiskt som jag tänkte testa och så.


själva träningen gick underbart bra faktiskt ani var taggad till 100 och körde riktigt bra igår dock gjorde han ett fri hopp från gungbrädan och ca 1 meter rakt ut men han klarade sig som tur var men helvete vad rädd jag vart när jag ser han springa upp och sen flyger rakt ut i de blå.

försöker köra lite mera strategi i mitt tränande nu genom att inte barta köra honom på vänstersida utan att ha honom ÖVERALLT vilket är fruktansvärt svårt när man är så van vid lydnaden där man alltid har hunden på vänster sidan men som sagt övning ger färdighet.

har pratat med instruktörerna så de skall hjälpa mig och ryta till när jag försöker köra han på vänstersida så det är bra.


idag skall jag ner o prata med dem på coop om jobb eller eventuellt praktik så de skall bli spännande, men är så satans tankespridd över lite diverse saker som vi inte behöver gå in på men känns som allt är en stor soppa i mitt huvud nu bara men får försöka ta de lungt o tänka lite bara.

skall nog försöka ta lite time out i veckan för mig själv för känner att de har blivit aldeldes för mycket folk de senaste så mår inte bra när jag hela tiden har folk kring mig då jag av naturen är en ensamvarg :)

Ovido - Quiz & Flashcards